"Marijke en Karel" - Reisverslag uit Doesjanbe, Tajikistan van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu "Marijke en Karel" - Reisverslag uit Doesjanbe, Tajikistan van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

"Marijke en Karel"

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

15 Oktober 2015 | Tajikistan, Doesjanbe

Zittend op het terras van onze stamkroeg Segafredo kwamen er drie mensen tegenover ons zitten. Een elegante vrouw met tamelijk veel goud omhangen en een slanke man, bakkebaarden en baard van enkele dagen, eveneens een gouden bril rond een markant gezicht, beide eind 40 èn een corpulente in wit T-shirt/broek geklede man van rond de 55, onmiskenbaar Russisch. Zoals je dat in Nederland als kampeerder soms doet, zittend voor je tent en genietend van de avondzon, terwijl je zojuist gearriveerde mensen “beoordeeld” over hun praktisch inzicht in het opzetten van hun tent, observeerden wij dit tafereel. Mompelend, ben benieuwd hoe hun tafelmanieren zijn als hun maaltijd komt (alsof dàt belangrijk is) èn zijn dit de nieuwe rijken hier in Tajikistan…
Het bleken beschaafde mensen, althans het elegante stel, de Russisch uitziende man dronk vrij vlotjes een flesje vodka weg en genoot zichtbaar van het wegprikken van de dish van maar liefst drie borden. Plotseling richtte de slanke man in het Nederlands het woord tot ons en vroeg wat we hier deden, na wat beleefdheden ontstond er een interessant gesprek over onze toekomstplannen en hun verleden. Zij waren Tadjieken, opgegroeid in de oude Sovjet-unie, zij had een oud-Russisch medische opleiding genoten en was KNO arts geworden, maar of ze praktiserend was, weten we niet. Bij het ontstaan van de Perestrojka en Glasnost ten tijde van Gorbatsjov rond 1985 ontstonden voor hen politiek gezien onzekere en waarschijnlijk onveilige tijden.
Grote groepen Joden waren toen al jaren bezig richting Amerika te emigreren, omdat ze daar meer mogelijkheden zagen, de universiteiten kwamen in die tijden vrijwel zonder goede (Joodse) hoogleraren te zitten, hoorde ik later van Nazira. De populatie Joden in Oezbekistan en Tajikistan was in die tijd namelijk groot en invloedrijk.
De Tadjieken, afstammelingen van het groot Perzische rijk, wilden hun onafhankelijkheid behouden en er ontstond in 1992 na de afsplitsing van de USSR een burgeroorlog die 3 jaar duurde en tenslotte Rahmon, een niet moslim en ex-sovjet-boss, aan de macht bracht. Er is een “democratisch” kiesstelsel, maar het heerschap zit er al 20 jaar en vele familieleden bekleden hoge posten.

• 15 Oktober 2015 - 16:48

Janneke En Rienk Roukema:

Hallo Mient,
    Een rare gewaarwording om ineens in een volkomen vreemde omgeving in het Nederlands aangesproken te worden. Eerlijk gezegd begrijpen we nog niet hoe ze deze taal machtig waren, of ze in Nederland gewoond hebben en welke functie zij nu in dit arme land hebben. Misschien hebben zij nog connecties, die jullie werk financieel kunnen steunen.
    Hopelijk hebben jullie meer zonneschijn dan hier. Wij voelen hier letterlijk en figuurlijk de kou uit het oosten.
    Nog een goede tijd en veel succes bij jullie waardevolle werk gewenst.
    Hartelijke groet van Janneke en Rienk Roukema

• 15 Oktober 2015 - 18:51

Gerrie :

Ik zat ook met spanning te wachten want je schreef leuk. doe ik iets verkeerd en moet ik een knop indrukken zodat ik ook de afloop lees.

• 15 Oktober 2015 - 22:10

Johan Van Sweden:

Ook.namens mij heel veel goeds toegewenst, Mient... En net als Gerrie, Rienk en Janneke ben ik erg benieuwd naar het héle verhaal...!

• 16 Oktober 2015 - 21:57

Jackie:

Je hebt fans pap! En ze vragen om vervolg! Zoals het een echte schrijver ook gevraagd wordt...
    X Jackie

• 17 Oktober 2015 - 10:58

Marian:

Ja, ook ik zit met spanning af te wachten na deze clifhanger??

groetjes,

Marian

• 19 Oktober 2015 - 17:13

Ingrid:

Ook wij zijn nieuwsgierig, Mient. Ik kwam nog even in de verleiding zelf een invulling te gaan geven, mijn fantasie sloeg al helemaal op hol. Maar bij nader inzien laat ik het graag aan jou over.