Appartement en eerste lesdag - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Appartement en eerste lesdag - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Appartement en eerste lesdag

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

25 September 2014 | Nederland, Amersfoort

Onze huisvesting in een flat in Khujand is luxe, Jeanet een groot bed in de huiskamer met airco en ik een grote slaapkamer. De douche is warm, niet een sta- maar gewoon toilet, de was machine maakt onze spullen goed schoon en onze elektrische kookpit maakt warm, dus wat wil een mens meer? Alles is bedekt met kleden soms weer afgeschermd met plastic, binnen loop je daarom op je slippers. De voordeur is uitgevoerd met een soort kluisslot, maar mijn achterdeur is “afgesloten” met een simpel haakje en een raam waarvan het glas compleet los zit, hoe zo inbraakpreventie?
Boodschappen doen in onze supermarkt is een belevenis, vreemde producten met soms vreemde prijzen, wat te denken van Bonduel blikjes, die duurder zijn dan bij ons of brood dat vrijwel niets kost, overigens flauw, kleverig wit brood waar m.i. niets in zit, veel flessenwater en zéér veel tandpasta soorten. Bij de kassa twee juffrouwen, de een die je boodschappen van uit het kassa-loket in een wagentje doet, iedereen wil namelijk een baantje ook al is het met weinig inkomen.
Op het pleintje voor de flat zitten overdag veel vrouwen met plenty kinderen, ’s ochtends worden namelijk kleintjes door veelal vaders gebracht en het is dus, denken we, een opvangflat voor kids waarvan de ouders beide werken; ’s avonds zitten er op dezelfde banken uitsluitend mannen lekker te kletsen en koffie te drinken.
Onze eerste lesdag vandaag was bij Caritas in hun office, Zurmat en Nazorat onze gastvrouwen ontvingen een negental social- alias field-workers: - een man met polio, een andere met twee zwaar versleten heupen en alle (verdere) dames komend vanuit o.a. Dushanbe (speciaal daar vandaan komen vliegen) zijn zeer gemotiveerd en hebben allen de nodige praktijkervaring. Er worden veel vragen gesteld, die onze vertaler snel doorgeeft. De mensen vinden vrijwel alles prima en gelukkig erg praktisch, veel casuïstiek over en weer, er ontstond hierdoor snel een lekker ontspannen sfeertje.

• 25 September 2014 - 16:04

Marian:

Wat heerlijk zo'n lekker bed en lekker gewassen kleding, inderdaad wat wil je nog meer....
    Toch heel belangrijk goed kunnen slapen.. Ben benieuwd naar de volgende dagen... liefs

• 25 September 2014 - 19:25

Cecile:

Wat leuk om te lezen, Mient!
    Succes met jullie lessen!
    Groetjes, Cecile

• 25 September 2014 - 21:37

Jackie:

Destijds in Californië waren er per kassa ook twee mensen bezig, een die stoïcijns bleef herhalen: "Hi, how are you doing" waarop ik steevast beleefd antwoorde (wat ik na een aantal keer wel liet...) en de andere persoon die de hele dag alle boodschappen van de band in tasjes deed. Tja, het zal je werk wezen. Je maakt je iig wel nuttig.
    Leuk dat het nu echt is begonnen! Spannend hoe het zich gaat ontwikkelen, ik ben erg benieuwd. Fijn dat de sfeer goed is.
    Zet 'm op, succes!!!

Liefs, ook voor Jeanet,
    Jackie

• 26 September 2014 - 21:27

Ger:

Ik volg je leuk, interessant wat er nu voor verhaal bij het bankje hoort, vaders die kinderen brengen? 'S ochtends een groep vrouwen en ' s avonds een groep mannen?
    " Waar over sprake zij."
    Geniet er van want je gaat natuurlijk goed los in de lessen.

• 27 September 2014 - 12:45

Rienk Roukema:

Beste Mient,
    Fijn dat jullie zo'n goed onderkomen hebben. Wat de supermarkt betreft. Belangrijk is dat hoe klein ook je mag deelnemen aan het arbeidsproces. 't geeft toch een gevoel van eigenwaarde. Heerlijk zulke gemotiveerde leerlingen te hebben in een positieve sfeer.
    Janneke en ik zien al weer uit naar je volgende bericht. Veel succes bij jullie werk.
    Hartelijke groet van Janneke en Rienk