Carpenter trainings centre - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Carpenter trainings centre - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Carpenter trainings centre

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

25 September 2011 | Sri Lanka, Digana

Het stoeltjesproject is een al oud idee, in Tadjikistan bestond er in een polio-internaat grote behoefte aan passende stoeltjes voor m.n. de wat “slappere” kinderen. Een simpele bouwtekening, die ik pas veel later op de kop kon tikken, heeft geleid tot het eerste prototype. Dit stoeltje is per container verscheept naar Sri Lanka en hier door ons met aanpassingen geassembleerd tot een comfortabel, goed ondersteunend stoeltje, geheel van MDF en plywood gemaakt. De polstering in de vorm van met rode skai beklede foamkussentjes (gefixeerd door velcroband) is door een lokale autostoel stoffeerder gemaakt. In het carpenters training centre van Home of Hope, geschonken door een Zweedse sponsor, is helaas nu pas door dit project, een start gemaakt om met hulp van de wat oudere jongens te gaan houtbewerken. Vrijwel alles is aanwezig qua gereedschap, mooie werkbanken, maar…. geen hout. Het is hier een hele expeditie om passend hout van een goede maatvoering en vooral niet te harde houtsoort te krijgen. Je komt dan uit bij een houtzagerij, waar het veelal tropisch hardhout, op inchmaat voor je wordt gevlakt. Plywood en MDF is alleen op 122 x 244 cm maat te krijgen in weer een andere winkel, de schroeven en boortjes weer in een ander winkeltje, de skai idem, de zwenkwieltjes eveneens, kortom je bent haast een dag bezig voor je alles hebt, maar het resultaat is haast daar! De boys hebben staan schuren en lakken en de heel handigen konden uiteindelijk vrijwel zelfstandig voorboren en schroeven. Marije en ik bewaakten als een soort zetbazen de voortgang; je kunt je hierbij niet onttrekken aan het idee dat je een ietwat feodale Europeaan bent.

Alvi kwam langs met de echte lokale timmerman uit het stadje hier vlakbij. Zij zien samen zeker toekomst in dit project, uitgroeiend tot een professie voor enkele jongens, waarbij de opbrengsten aan het Home of Hope toekomen. De houten statafels voor het moeder Theresahuis is een tweede meubelstuk dat de boys gaan (af)maken, ook dit kan in de toekomst een product worden voor rehab centres en internaten.
Kinderen opvoeden is één ding, ze een toekomst geven als timmerman is in dit land eveneens belangrijk!

• 25 September 2011 - 13:59

Merit:

Prachtig, super om te zien dat er zoveel gebeurd op dit moment. Ik wou dat ik er bij was.
    Groetjes

• 25 September 2011 - 15:24

Theo:

Mooi man! Lekker hé.......als iets wél goed gaat. Ook al moet je er 'n dag voor shoppen. Wees blij trouwens dat daar zo iets te koop is. Grandioos man dat ze zo'n project daar doen met die leerling timmerlieden. Kicken! Goed bezig! Zoals Merit al zei: Ik wou dat ik erbij was....!
    Goeie week verder en veel succes. Theo.

• 25 September 2011 - 19:14

Monique:

Ha die Mient,
    Goed om te lezen dat dingen nu ook daadwerkelijk gaan lukken en dat al je inzet iets oplevert waar men daar verder mee kan.
    Veel succes met al jullie verder plannen!

• 26 September 2011 - 12:35

Eugenie:

he Mient
    helemaal in je element denk ik! Dit is echt iets voor jou toch!
    Laat jezelf ook eens op de foto zetten, want volgens mij ben jij ook wel lekker bezig daar in die werkplaats? Naast het bijelkaar verzamelen van alle materialen en mensen.
    He succes,
    groeten Eugénie

• 26 September 2011 - 17:49

Mira:

Kijk, hier doe je het dan toch weer voor he? Mooi!

• 27 September 2011 - 06:20

Jackie:

Daddy,
    Leuk ook om te lezen dat je die jongens daar werkgelegenheid geeft voor in de toekomst: inderdaad ook heel belangrijk!
    En een foto van jou zelf zou leuk zijn ja...
    X Jackie