Organisatie, planning en eigenheid. - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Organisatie, planning en eigenheid. - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Organisatie, planning en eigenheid.

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

07 Oktober 2011 | Sri Lanka, Digana

Ondanks dat dit land zich snel ontwikkelt, de mensen hard en lang werken, de cultuur er één is van beleefdheid en geduld, mis ik een doeltreffende organisatie en planning. Het begint uiteraard met het nakomen van tijdsafspraken: - een vader met zijn geopereerde zoontje komt twee maal ruim een uur te laat en verwacht wel behandeld te worden; uit een voordracht komen om dit te doen en 15 mensen laten wachten, kan dus naar mijn normen niet en doe ik, ondanks dat de vader een hoge positie heeft, ook niet. Vanmiddag op verzoek van de hele groep een half uur eerder beginnen is prima (hebben we allemaal een iets langer weekend), maar de groep is nog maar een paar mensen op dat eerdere tijdstip, de laptop is niet gecontroleerd op z’n werking, is dan ook veel te traag, geeft vriendelijk een virus af aan mijn USB-stick en we starten dus op de oude, latere tijd. Het lijken kleine dingen, maar efficiënter werken kan de lange werkdag helpen verkorten.
Althans dat is ònze cultuur, rustig blijven, al wachtend een boek lezen, thee drinkend de tijd laten passeren kan ook…

De chirurgen dachten vanochtend dat ze geen kennis over stroke nodig hadden, ik heb ze proberen uit te leggen dat een beetje neurologisch denken in combinatie met functionele aspecten wel nodig is en ze kan helpen om deze patiëntenpopulatie beter te begrijpen en te behandelen. Tricepsmyotenotomie versus Z-plastiek (sorry voor dit vakjargon), een clonus behandelen met lido, waarna phenol, het gebruik van botox, het voorschrijven van (K)EVO’s en het gebruik van armslings deed ze opveren en uiteindelijk tevreden kijken.
De boodschap lijkt me helder: - kennis over elkaars terreinen hebben, over je grenzen kijken en samenwerken daar waar nodig. Eigenheid brengen in nuances is wat anders dan eigenwijsheid.

  • 07 Oktober 2011 - 14:18

    Petra:

    Hey Mient, heb moeten lachen om jouw verslag. Ik zei tegen Theo dat ik je een eigenwijze kneuter vond. Hij zij dat ie hetzelfde zou vinden en net als jij zo zou reageren op het gebrek aan efficiëntie zoals bv het nakomen van afspraken.
    Alweer.....dankjewel.
    groeten Petra

  • 07 Oktober 2011 - 14:20

    Mira:

    Een echt herkenbaar stukje "Mient" eigenheid versus eigenwijsheid...

    Leuke foto van jezelf by the way in de spiegel.... Grijns

  • 07 Oktober 2011 - 14:33

    Sjoerd Jansen:

    beste Mient, mooi hoe je genuanceerd en met wijsheid naar de verschillen in culturen kijkt. Ga zo door, groet, Sjoerd

  • 07 Oktober 2011 - 16:50

    Gerrie:

    zie ik het goed ben je aangekomen in sri lanka?
    Waar geef je ook al weer les op welk ROC?

  • 07 Oktober 2011 - 17:49

    Theo.:

    Wat zal jij lang nasoezen. Tjongejonge. Heerlijk, die manier van reageren. Ik zie het je helemaal doen. Als patiënt weet ik hoe verlichtend en functioneel zo'n sling en EVO (enkel- voet- orthese) is. Ik ben blij dat je zo'n aanhouder bent. Ik ben blij voor de patiënten daar, dat jij daar nu bent en hun toekomst zeker leefbaarder maakt.
    Chapeau ! Chapeau ! Chapeau !

  • 08 Oktober 2011 - 12:28

    Jeanet:

    Lieve Mient,

    Ben jaloers en zou er graag bijzijn.
    Ik herken je helemaal, en weet dat het op Aziaten goed kan overkomen, en dat is GAAF!!!
    Heerlijk dat ze uiteindelijk (misschien) toch luisteren, maar het vervolg? ga je daar ook iets mee kunnen? dwz ga je bepreken of ze er iets mee deden na een paar weken?

    groeten en leifs
    Jeanet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Mient

Actief sinds 24 Jan. 2010
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 70422

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 27 Oktober 2014

NGO-werk in Tadjikistan

07 September 2011 - 20 Oktober 2011

Home of Hope in Sri Lanka

27 April 2010 - 28 Mei 2010

Studyhome en fysiotherapie

Landen bezocht: