Kick off Tadjikistan - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Kick off Tadjikistan - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Kick off Tadjikistan

Blijf op de hoogte en volg Mient

28 Augustus 2014 | Nederland, Amersfoort

VOORBEREIDING en TADJIKISTAN
Les materiaal verzameld met veel filmpjes en ter plekke verduidelijkt met vaak hilarische uitbeeldingen zullen de praktische CBR-onderwerpen moeten illustreren in het verre Tadjikistan. Jeanet en ik gaan namelijk binnenkort opnieuw 1,5 maand naar dit land, om er te werken voor een niet regerings organisatie (NGO). In hun community based rehabilitation = CBR programma zullen we vooral praktische kennis proberen over te brengen. Een groot aantal powerpoint presentaties helpt ons daarbij, maar ik denk vooral dat onze creativiteit en humor het zullen moeten doen…

Tadzjikistan is een zeer bergachtig land, dat voor de helft op een hoogte van meer dan 3000 meter ligt. Het oosten van het land ligt in de Pamir, een hooggebergte. Tadzjikistan kent een gematigd landklimaat dat in de berggebieden overgaat in een koel landklimaat en in de laaggelegen gebieden in het westen een warm mediterraan klimaat.
Tadjikistan is een oud Russische republiek, sinds 1991 onafhankelijk en aangestuurd door een president, die vrij autonoom regeert en al 22 jaar aan de macht is. Na de onafhankelijkheid brak er direct een burgeroorlog uit tussen de islamisten en de regering onder leiding van deze president. In 1997 was er uiteindelijk een stabiel bestand.
Tadzjikistan is het armste land van de voormalige Sovjet-Unie. Zeer veel mensen leven onder de armoedegrens en werken daardoor in Rusland; herinner je nog de Olympische winterspelen waar ze onder primitieve omstandigheden vnl. in de bouw werkten. Met name eigen grondstoffen, een krachtcentrale werkend op vallend water en doorgangs-transport vanuit Afghanistan naar onder andere Rusland zijn de inkomstbronnen.

We werken niet volgens een vast tijdsschema/programma, dat ligt eenvoudigweg niet in de aard van het land; jullie moeten het meer zien als: - er komt een groep field-workers met soms enige kennis over CBR naar een stad(je) en afhankelijk van hun vragen en ervaringen vormt zich een lesdag. Als er moeders bij zitten, zal het meer over kinderen gaan, maar er is nu ook een vraag binnen gekomen om social workers van ouderen te scholen in begeleid lopen en rolstoelgebruik. Dus afhankelijk van de vraag roeren we in onze eigen know-how en powerpoints en gaan al improviserend aan de gang.

We hebben er veel zin in!
hartelijke groet Mient

• 28 Augustus 2014 - 10:41

Theo Eerkens:

Haai, Mient. goh man wat leuk om je weer te kunnen volgen.
    Er staat weer een uitdaging voor je, voor jullie te wachten....! Whooooohhh! Mooi man. Je gaat er weer voor. Lekker he, om vakidioot te zijn..........?!

Hey, man, SUCCES met jullie voorbereidingen en tot gauw!

Theo.

• 28 Augustus 2014 - 10:48

Rienk J. Roukema:

Beste Mient,
    Fijn om je enorme vakkennis en ervaring over te kunnen brengen in dit bitter arme land. Veel succes. Rienk en Janneke

• 28 Augustus 2014 - 14:08

Ger :

Gezellig weer een reisverslag lezen , voor mij lekker weg dromen en voor jou veel boeiende levenservaringen op doen.
    Tot morgen.

• 28 Augustus 2014 - 21:40

Ingrid:

Ik ga je weer volgen! Ben benieuwd wat jullie allemaal mee gaan maken.

• 29 Augustus 2014 - 08:10

Maaike:

Wat leuk om te lezen en te volgen wat jullie allemaal gaan doen! Succes nog even met de voorbereidingen, liefs

• 29 Augustus 2014 - 08:30

Jan Van Der Meer:

Beste Mient en Jeanet. Veel succes met jullie missie!
    Jan en Jeltsje

• 29 Augustus 2014 - 14:40

Marinella Posthuma De Boer:

Ben zeer reislustig en zeer benieuwd hoe het jullie daar weer zal vergaan.
    groet en goede reis.
    Marinel.

• 29 Augustus 2014 - 14:51

Marian:

OOK IK GA JULLIE WEER VOLGEN, KAN NIET WACHTEN..... HEEELLLLLVEEEELLLLL SUCCES VEEL ENERGIE NOG VEEL MEER HUMOR EN VOORAL WIJSHEID!!! WIL GRAAG VAN JULLIE LEREN. Emoticon smile :)

• 29 Augustus 2014 - 20:59

Eugenie:

hoi Mient, wat leuk dat het er echt weer van gaat komen! Wanneer gaan jullie precies? Heel veel succes en plezier.
    Liefs Eusj

• 30 Augustus 2014 - 11:25

Jenneke:

Ja pap, daar gaan jullie!
    Alle ingrediënten hebben jullie op zak: nu maar kijken en ervaren wat er daar nodig is :)
    Ik ben heel erg benieuwd.
    Heel veel succes, geduld, inspiratie en plezier ook samen!
    Dikke kus,
    Jackie

• 02 September 2014 - 21:53

Hilda:

Leuk dat je weer op avontuur gaat Mient! Heel veel plezier toegewenst. Liefs, Hilda

• 14 September 2014 - 11:39

Monique:

Ha Mient,
    Door onze vakantie niet eerder in de gelegenheid geweest te reageren.
    Wens jullie veel succes.
    Uit de mail van Jenneke begrijp ik dat jullie er al zijn,
    Het allerbeste en nogmaals veel succes,
    Monique.

• 15 September 2014 - 09:24

Rienk Roukema:

Beste Mient.
    Een heel goede reis gewenst. We zien al uit naar jullie verslagen. Hartelijke groet van Janneke en Rienk.