Lesgeven, campus en misschien laatste verslag... - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Lesgeven, campus en misschien laatste verslag... - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Lesgeven, campus en misschien laatste verslag...

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

12 Oktober 2011 | Sri Lanka, Digana

Dit is voorlopig het laatste bericht via deze laptop, morgen moet hij retour naar de eigenaar. Ik zal het vertellen wel missen en het mailen met het thuisfront uiteraard ook. Maandag teruggekomen uit Elcawura van het estate; het was heerlijk, de hele dag lezen, wandelen, wat schrijven en je laten verwennen door de bediendes. Het kingsize hemelbed met klamboe dat ik in tweede instantie kreeg, sliep uitstekend, de koude van de bergomgeving maakte het onnodig een koelfan te hebben, de kamers waren ’s nachts fris genoeg.

Heb een uitnodiging van Asela gehad voor een fundraising avond voor disabled children, wat het precies inhoudt, weet ik nog niet; wel dat er nogal wat genodigden komen waaronder veel artsen van Peradeniya hospital. Vandaag opnieuw een sport-clinic, lees: polikliniek voor sportletsels en Wajira bezoeken in het moeder Theresa-huis, beoordelen of het spierontspannende medicijn werkt. Vrijdag zoals eerder verteld naar Digana-hospital met Suraweera en Asela om daar de dwarslesiepatienten te beoordelen. De hele week geef ik les op Allied Health Science en tussendoor die andere activiteiten. Zondag met de trein van 06.00 uur naar Colombo, de ontmoeting met de boeddhistische monnik en de volgende dag door naar Negombo, waar ik ruim twee dagen in het Icebear estate (waar ik mijn avontuur ook begonnen ben) bivakkeer. Donderdag 20 oktober zéér vroeg vertrek ik uit Sri Lanka en slaap hopelijk die avond tevreden in ons eigen bed.

Het lesgeven op de fysiotherapieopleiding is zeer apart, ik was goed ingelicht over de kennis van de studenten en over hun verlegen instelling. Het allereerste treffen was er een van verbazing, tijdens het lopen naar het klaslokaal hoorde ik niets en dacht met mijn ervaring van de Hogeschool Utrecht dat de studenten niet op tijd waren, tja… daar zaten ze dan: - stil en keurig te wachten in het Allied Health Science uniform, donker blauw sweatshirt en dito lange broek met witte opdruk en biezen, 26 dames en 5 heren enne voltallig! De PP-presentatie stond op dia 1 en de les kon beginnen, na een half uur nog geen enkele vraag, zelfs niet na rechtstreekse (licht provocerende) pogingen van mij. Uiteindelijk bracht humor de broodnodige ontspanning en langzaam, pas na de kleine pauze kwamen ze “los”. Tijdens de praktijk kwamen m.n. de dames naar me toe en gingen steeds meer vragen en werkelijk alles noteren. Het is denk overal in de wereld hetzelfde, vrouwen zuigen kennis op velerlei manieren in zich op, mannen denken het te kunnen onthouden, maar maken er in het algemeen m.n. tijdens een praktijktoets minder van. Aan het eind van de dag nog een jongen van 12 jaar samen met Aravinth (een docent) onderzocht en tot dezelfde conclusie gekomen, zo zien we maar weer, kennis is universeel en gelijkwaardig.
Vanmiddag rond de lunch achter op de motor met Aravinth naar de enorme campus (400 acre) in Peradeniya geweest, zeven faculteiten en alles onder handbereik: - winkeltjes, sportzalen, een 50 m. zwembad, diverse “café’s”, biblio’s en zéér veel laagbouw-studentenhuizen te herkennen aan de drogende was. Aravinth woonde zelf in een wel heel kleine kamer, samen met een andere docent, de andere kamers werden verhuurd aan studenten, studeren doe je in een aparte grote ruimte en douchen etc. ook gemeenschappelijk n.l. in een grote deels open hal; hoezo verwende Nederlandse studenten…




  • 12 Oktober 2011 - 14:03

    Jeanet:

    He Mient, je laadste loodjes...tsjonge jonge.....en dan weer weg daar.
    Hoe zal het totale nagevoel straks zijn?
    heb je kunnen doen wat je wilde?
    Is het stoeltje nog in productie genomen?
    Kunnen ze wat met je lessen en kan iemand dat "overhoren?" oftewel,
    je collega's, zijn die nu bijgeschoold door je?
    Het is wederom gaaf dat je naar de andere kant van de wereld hebt willen gaan om daar kennis door te geven. Top van je!!!!
    Goede thuisreis en geniet nog even van 2 dagen rust voordat de reis begint.
    liefs v jeanet

  • 12 Oktober 2011 - 14:04

    Jeanet:

    wat een sporthal zeg!!!!!

    en wat een mooie boom!!!!!

  • 12 Oktober 2011 - 14:10

    Petra:

    Hey Mient,
    Ik zal je verslagen missen.
    En wat moet het voor jou fijn zijn om op terug te kijken.
    Hartelijk dank voor het delen van jouw belevenissen.
    Heb een goede terugreis en geniet (terzijnertijd) maar van jullie bed.

    groeten

  • 12 Oktober 2011 - 14:25

    Theo.:

    Mient bedankt voor al jouw prachtige verhalen, maar zeker bedankt namens alle patiënten die dankzij jouw belangeloze inzet en betrokkenheid profijt hebben en in de toekomst zeker meer gaan krijgen. Bedankt namens alle studenten aan wie jij je kennis hebt overgedragen met geduld en respect. Wat goed dat jij daar was.

    Goeie terugreis voor later deze week. Doe Michel de groeten van me.

    Ik kan je alvast verklappen dat het hier bijna snert en warme chocolademelk weer is. Trek maar een vest aan voor je aankomst op Schiphol.


  • 12 Oktober 2011 - 16:18

    Jackie:

    Lieve pap,
    Leuk over het les geven te lezen en dat je hun hebt geboeid.
    Fijne laatste week en tot volgende week!!!!!!
    Dikke kus,
    Jackie

  • 12 Oktober 2011 - 17:10

    Ine Van Geel:

    Lieve Mient, ik kan maar een ding schrijven.....IK BEN JALOERS .....op je ervaringen...
    Liefs Ine

  • 12 Oktober 2011 - 18:21

    Hanneke:

    interessante verhalen, leuk geschreven...
    en omdat je je computer morgen in moet leveren alvast een behouden thuisvlucht

    groetjes en nog veel plezier met de laatste ervaringen
    - hanneke

  • 12 Oktober 2011 - 20:50

    Wilma:

    Ha Mient,

    Dank voor je inspiratie. Je nodigt mij uit om verder te kijken dan m'n neus lang is... Ik ben al PLB-uren aan het sparen ;-)

    Goede reis en tot binnenkort

  • 13 Oktober 2011 - 07:39

    Monique:

    Ha die Mient,
    Weet niet of je deze reacties nog kunt lezen nu je geen laptop meer hebt. Ik vond het in ieder geval allemaal zeer interessant en leuk om te lezen.Ik wens je nog een paar goede laatste dagen toe, een goede reis en weer behouden thuis.Ik denk dat je terug kunt kijken op een hele mooie tijd waarin je veel indrukken hebt opgedaan! Tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Mient

Actief sinds 24 Jan. 2010
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 70396

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 27 Oktober 2014

NGO-werk in Tadjikistan

07 September 2011 - 20 Oktober 2011

Home of Hope in Sri Lanka

27 April 2010 - 28 Mei 2010

Studyhome en fysiotherapie

Landen bezocht: