Stichting Sviatoslav - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Stichting Sviatoslav - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Stichting Sviatoslav

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

10 Februari 2010 | Nederland, Amersfoort

Projekt Tadzjikistan van de Stichting Sviatoslav

In 2001 is door Tjitze Walinga uit Scharnegoutum de stichting Sviatoslav opgericht met als doel gehandicapte kinderen te helpen. Veel kinderen lijden aan de gevolgen van vooral polio en hebben ernstige vergroeiingen en verlammingen. Deze kinderen worden vaak weggestopt en buiten de maatschappij geplaatst. De stichting zorgt dat zij juist wel weer deel uit maken van de maatschappij. Dit doen zij door hen een operatie, goede voeding en een goede opleiding aan te bieden. In de hoofdstad Dushanbe heeft de stichting een studieflat en een studiehuis met elk 40 kinderen. Zes dagen per week gaan zij naar een lyceum en de kinderen die vanwege hun handicap niet naar een school kunnen, krijgen les in het studiehuis zelf. De stichting hoopt in de komende jaren het studieproject uit te breiden zodat meer kinderen goed onderwijs kunnen volgen.
Wanneer een kind een kleine ingreep nodig heeft wordt de operatie in Tadzjikistan gedaan. Wanneer het ernstige vergroeiingen betreft, zoekt de stichting sponsors zodat het kind in Nederland kan worden geopereerd.
Twee oude studie/werkgenoten van mij en ik (drie ervaren fysiotherapeuten) gaan in april/mei samen twee maanden naar Dushanbe. We gaan daar een netwerk opzetten, contacten leggen met andere stichtingen/ medici en vooral kinderen behandelen. De kinderen van 6 – 18 jaar kennen tot voor kort geen fysiotherapie en hebben vrijwel geen hulpmiddelen die er voor kunnen zorgen dat zij zich makkelijker kunnen verplaatsen: diverse soorten stokken/ walkers/ rollatoren/ voet- en/of knieorthesen en goed zittende rolstoelen. Al deze hulpmiddelen nemen wij mee uit Nederland. Ondersteunende middelen, zodat de kinderen zich beter kunnen verzorgen, b.v. handspalken gaan wij ter plekke maken. Wij gaan een bescheiden start maken met deze voorzieningen, maar wel zodanig dat de locale orthopedische werkplaats dit op termijn kan overnemen. Verder is het de taak van een van ons om vrijwel het hele jaar te zorgen voor Nederlandse fysiotherapeuten, die locale verzorgenden moeten opleiden tot uitvoerende bewegingsdeskundigen.

Bronnen:
folder stichting Sviatoslav
www.sviatoslav.com

• 11 Februari 2010 - 08:30

Jackie:

Je gaat daar vast fantastisch werk uitvoeren!!!
    Dikke kus,
    Jackie

• 11 Februari 2010 - 18:34

Mira:

Stoer hoor lief oompje! Heb het op m'n Hyves site gezet zodat ook anderen dit weten en kunnen volgen!

Spreek je nog voor die tijd!

Kus,

Mira & co

• 11 Februari 2010 - 19:09

Ingrid:

We zijn ontzettend benieuwd hoe je het gaat ervaren en wat je er mee gaat maken. We kijken uit naar je volgende verslag.
    Groetjes, Ingrid

• 13 Februari 2010 - 13:06

Lisette Miltenburg:

Ha, Mient,

Wat een verrassend reisverslag! Volgens mij echt iets voor jouw. Ik kan mij voorstellen dat je staat te popelen om te beginnen!
    Blijf je nu 1 of 2 mnd in Rusland?

Toi toi toi ;-)