De verandering - Reisverslag uit Doesjanbe, Tajikistan van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu De verandering - Reisverslag uit Doesjanbe, Tajikistan van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

De verandering

Blijf op de hoogte en volg Mient

22 Oktober 2016 | Tajikistan, Doesjanbe

Een meisje van 5 jaar met autisme, zeker niet mijn vakterrein, maar daar gaat dit stukje niet over. Ik zag haar precies een jaar geleden met haar moeder en hoor haar nog zeggen: - ik heb helemaal geen contact met m’n dochtertje, hoe zeer ik het ook probeer; ze herkent me niet en beweegt voortdurend stereotiep met deinende bewegingen van haar romp en fladderen van haar armpjes; kijkt glazig langs je heen en maakt amper geluidjes.
Sinds het laatste half jaar is het kind onder de hoede van een van de secretaresses in Chorbog, een zachte, geduldige vrouw. De moeder van het kind moet de kost verdienen, want man”lief” is al heel lang in Rusland en laat amper wat van zich horen. Jullie voelen ‘m al, er heeft een metamorfose plaats gevonden!!
Het kind kijkt je duidelijk aan, volgt je kort met haar ogen, lacht naar haar verzorgster, zit nu zelfstandig te spelen met poppetjes en loopt zelfs, licht steun nemend aan twee uitgestoken vingers.
Kortom er is contact, prachtig om te zien! Nazira zat te stralen toen ik haar mijn observatie en verwondering vertelde. Er komen door nooit verminderde ijver van haar kant steeds meer autistische kinderen in het centrum en de staf wordt daarin periodiek door o.a. een Engelse logopediste, gespecialiseerd in autisme, geschoold. Dit zijn interne projectjes die er toe doen, deze ontwikkelingen ingezet door de locals zelf moeten het verschil brengen en m.i. niet alleen de vele NGO's!!

• 22 Oktober 2016 - 18:37

Theo:

Hai, Mient.

Natte ogen krijg ik van zulke verhalen.......!
    Wat doe je toch een mooi werk!

Succes kerel.....
    We spreken!

Theo.

• 22 Oktober 2016 - 23:54

Jeanet:

Ik mis het wel!
    Maar gelukkig voor hen ben jij wel gegaan.april gaan we weer!

• 23 Oktober 2016 - 10:20

Ton:

Mooie gebeurtenis, Mient
    Fijn om verzelfstandiging te zien.
    Succes!
    Ton

• 24 Oktober 2016 - 09:52

Rienk En Janneke Roukema:

Hallo Mient,
    Wat geweldig dit te zien. Wat geduld en liefde al kunnen bereiken. Dit geeft een mens weer moed om verder dit soms moeizame werk te doen. Ik merkte dit ook altijd als pvp-er in de kliniek Veel werkplezier de komende week. Hartelijke groet van Janneke en Rienk Roukema.