Leem, sneeuw en glijpartijen - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Leem, sneeuw en glijpartijen - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Leem, sneeuw en glijpartijen

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

12 Oktober 2014 | Nederland, Amersfoort

Fieldwork in de haast ware zin van het woord of moeten we het werken glijdend op de leemgrond noemen? Het heeft namelijk behoorlijk geregend en de beige leemgrond is veranderd in een drassige glijbaan. Binnen no-time zijn onze schoenen drie maal zo zwaar geworden en niet meer zwart maar beige-bruin. Geleidelijk gaat de regen over in sneeuw, de temperatuur zakt 20 graden in nog geen half etmaal, want we zijn nogal gestegen in de uren onderweg. Hobbelend, doorslippend en schuddend in de Caritas terreinwagen met vier mensen achterin bereiken we de eerste cliënt, die nog hoger woond en waar de auto onmogelijk kan komen. De schoenen gaan steevast uit als we een huis(je) ingaan, onze tolk duikt vervolgens met zijn benen onder een soort tafel bedekt met dikke, afhangende kleden, die hij langs zijn middel slaat. Wat blijkt? Onder de lemen tafel zit een uitsparing waarin gloeiende kolen gelegd worden, die het geheel verwarmt en tevens de toegevoegde beenpartijen. Centrale verwarming kennen ze namelijk nergens in dit land, ’s winters worden er soms elektrische kacheltjes gebruikt of ga je bij strenge vorst sneller naar bed met veel dekens; onze field-manager heeft eens in een héél koude winter drie dagen met haar kinderen in bed moeten bivakkeren vanwege de zeer strenge vorst. Wrang is het om te horen dat de elektra in dit district alleen ingeschakeld is van 17.00 – 22.00 uur, genoeg om te koken en tv te kijken? Dit is waarschijnlijk de redenatie of is het vanwege een gewenste geboortepiek in september?

• 12 Oktober 2014 - 11:23

Gerrie:

Leuke verhalen voor de zondagochtend.
    En wat een mooie foto's.
    Dat moet toch ook wel heel wat zijn voor die mensen. Stel je voor :
    komen daar twee Nederlandse fysio therapeuten naar je dorp in "the middle of know where "
    Kijken, praten met jou en je fam en met elkaar over je handicap. Je dacht altijd dat je minder was niet mee kon doen maar nu ben je het middelpunt voor deze vreemde mensen.
    Geweldig ik denk dat je je voor een uur in je leven de koning of koningin van het dorp voelt.

• 14 Oktober 2014 - 12:07

Jackie:

Wat een embarmelijke (weer en verkeer!) omstandigheden!
    Zeer illustrerende foto's, leuk om te zien.

Dikke kus,
    Jackie

• 17 Oktober 2014 - 09:28

Rienk Roukema:

Beste Mient,
    Wat moet dat geweldig zijn om te ontdekken, dat er mensen zijn die nog nieuwe perspectieven bieden in je gehandicapte leven. Maar ook dat daar behandelaars zijn die van jullie kennis gebruik gaan maken.
    Veel succes. Het ga jullie goed. Hartelijke groet van Rienk en Janneke.