Allied Health Centre, kamer en Peradeniya hospital - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Allied Health Centre, kamer en Peradeniya hospital - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Allied Health Centre, kamer en Peradeniya hospital

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

06 Oktober 2011 | Sri Lanka, Digana

Allied Health Science met onder andere een privé-academie fysiotherapie is een opleidingscentrum opgericht door consultant orthopaedic surgeon de hr. Suraweera. De instelling heeft ook een radiologieanalisten- en verpleegkundigenopleiding. Wat direct opviel was de rustige en professionele sfeer met vriendelijke docenten, die een en al oor waren als het ging om kennisuitwisseling. Vooral Aravinth, een jongen die net was afgestudeerd en direct docent was geworden, wist ongelooflijk veel en was zeer nieuwsgierig naar de stroke-lessen. Al snel werden we het eens over de voorlichting, die de stagiaires gaan geven over Cesartherapie en het lesprogramma van mij over m.n. hemiplegie, multiple sclerosis, Parkinson, Guillain Barré en amputatie.
De praktijklokalen met vijf behandelbanken (voor 31 studenten), de theorie”hall” met beamer en de studeerruimtes waren adequaat en netjes ingericht. De collega’s vroegen specifiek om het NDT concept voor het tweede semester 3e jaars studenten, iets waarin ik me toch weer moet verdiepen, omdat het bij ons zo veranderd is in een meer integraal en modern concept met o.a. veel functioneel oefenen en groepstherapie. Klinimetrie wordt wel onderricht, maar maakt niet een groot onderdeel uit van hun denktrant, dus dat moet ook onder de aandacht komen.

De laatste week van mijn verblijf in Sri Lanka ga ik ongeveer 20 uur lesgeven op dit opleidingscentrum, waarbij ik mijn powerpoint presentaties, in eerste instantie bedoeld voor collega’s alhier, mooi kan gebruiken. Folders en oefenboeken uit Nederland over stroke gecombineerd met improvisatie van mij moet dit programma (naar een lesopzet van de Hogeschool van Amsterdam) zinvol maken en vooral in de praktijk snel toepasbaar.

Deze week werk ik veel bij een bevriend orthopedisch chirurg Asela Ratnayak op zijn afdeling in Peradeniya-hospital en behandel ik tevens neurologische revalidanten w.o. spinal cord injuries. Gister heb ik hem enigszins geholpen met een sportclinic, de mensen kwamen soms van ver en zaten geduldig in lange rijen te wachten in de ietwat donkere gangen. Hij nam op een efficiënte wijze tijd voor zijn patiënten en onderzocht snel en vakkundig, waarna de behandeling werd opgeschreven in het persoonlijke schriftje. Al die tijd, ruim 4 uur en 75 mensen later, nog humor hebben en de mensen op hun gemak stellen, bewonderingswaardig…

Vanmiddag en ook morgenmiddag opnieuw een workshop op de afd. fysio met wrs. 15 collega’s; een collega zeer ervaren in CP-behandeling zal mij hopelijk qua theorie vaak aanvullen, dat maakt het wat interactief, iets wat hier ietwat moeizaam gaat i.v.m. de cultuur denk ik. Morgenochtend nog een aangepaste presentatie aan de orth. chirurgen over hun mogelijke interventie bij hemiplegiepatienten (tricepsmyotenotomie= een kleine verlenging van de kuit), het nut van snel gaan staan en over nabehandeling en prothesefitting bij amputatie-revalidanten.

Een kamer op loopafstand is door Asela geregeld en ziet er zeer verzorgd uit met een eigen badkamertje en overdekte veranda; de eigenares mrs. Fernando bood me gelijk aan de eerste avond bij hen te komen eten, wel moest ik tegen de wat scherpe gerechten kunnen. Haar zoon Philip en broer Tilak maakten mij wegwijs in de wirwar van straatjes en zandpaden rondom het huis. Direct de eerste avond raakte de three-wheeldriver de weg kwijt en via de mobiel haalden zij me op, midden in het aardedonker langs een verlaten pad met de beleefde opmerking om eerder te bellen, de omgeving kon soms onveilig zijn, meestal veroorzaakt door helaas moslim-mannen. Zelfs de boeddhistische monnik noemde helaas dit feit, blijkbaar door ervaring gestaafd.
Het ontbijt en lunch krijg ik op de hogeschool en de avonden dinner bij de fam. Fernando. Dit weekend werd ik erg verwend door mijn landlady in de vorm van Sri Lankaans eten; zojuist ontbeten met rijst gekookt in melk met een speciale honing direct gewonnen uit een grote bloem, hangend bovenin een boom. Geraspte kokos met al of niet scherpe chili-“sambal” boemboe maken dit gerecht werkelijk af. Hete thee met melk en suiker is (als je van zoet houdt) een vanzelfsprekende drank hierbij.
Gisteravond groentesoep zonder vlees, met brood waarop geroosterde kipstukjes, toe een verse papaya uit de tuin, mals vruchtvlees wat je kunt uitlepelen, alles precies genoeg er erg smaakvol.

De lijfspreuk van de fysio-opleiding is:
"Healing is a natural process, No one can control it. The only thing all the health care professionals do is just assisting it. Providing a proper environment to heal. Nature is the HERO"

  • 06 Oktober 2011 - 05:50

    Gerrie:

    Ik kom straks graag een keertje bij je eten.:)

  • 06 Oktober 2011 - 07:13

    Mira:

    En dat laatste is oh zo waar.....
    Zoen

  • 06 Oktober 2011 - 10:18

    Marian:

    ontbijt met kokosmelk , honing uit een bloem, jij blijft net als 35 jaar geleden
    genieten van de puurheid (+ is ook wild en ruwheid) van het leven!!!! JIJ MAAKT DAT DAN HET WEER GEWELDIG.!!!
    Dank je Mient dat wij 35 jaar geleden samen in de lichtenberg stage liepen en je net zo over een makreeltje en 40-jarige port sprak want je kan nog steeds geweldig vertellen.... DANK EN LIEFS Marian S

  • 06 Oktober 2011 - 10:19

    Monique:

    Klinkt allemaal goed Mient!
    Veel succes in de tijd dat je er nog bent!

  • 06 Oktober 2011 - 17:50

    Anneke:

    Wat een mooie en bijzondere verhalen.
    Het lijkt me geweldig als je dat zo voor anderen kan betekenen en allemaal mee kan maken
    Geniet er nog even van.

  • 06 Oktober 2011 - 19:58

    Petra:

    Hey Mient,
    Wat moet het naast het interressante werk ook genieten zijn voor jullie.
    Dat lees ik in jouw verhaal. Jij schrijft ofdat ik erbij ben. Ik zie de kleuren, ruik de geuren.
    Dankjewel voor de glimp die je ons aanreikt.
    groeten Petra

  • 07 Oktober 2011 - 08:11

    Elly:

    Mient ik vind het zo mooi dat je zoveel voor die mensen doet en veel voor ze betekend daarvoor respecteren ze je ook erg daarom wordt je ook verwend met al dat lekkere eten maaaaar de soep blijft in de hoogstraat toch het lekkers he ahahhaahahhaahah
    nou mient veel plezier nog en een big smile

  • 07 Oktober 2011 - 10:19

    Marije:

    Ha Mient, zo te horen vermaak je je nog best daar!! Klinkt goed hoor!! Geniet ervan de komende twee weken nog!! Groetjes!
    PS: het acclimatiseren in Nederland valt nog niet mee......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Mient

Actief sinds 24 Jan. 2010
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 70327

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 27 Oktober 2014

NGO-werk in Tadjikistan

07 September 2011 - 20 Oktober 2011

Home of Hope in Sri Lanka

27 April 2010 - 28 Mei 2010

Studyhome en fysiotherapie

Landen bezocht: