Home of Hope - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Home of Hope - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Home of Hope

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

21 September 2011 | Sri Lanka, Digana

Home of Hope is een christelijk kinderhuis wat geleid wordt door Alfi en Sharmini, een lokaal echtpaar, dat tien jaar geleden hun vervoersbedrijf en secretariële baan opgaf om dit huis te starten. Aanvankelijk met drie, iets later met achttien kinderen om nu met 86 kinderen variërend van 4 tot 18 jaar dit project voort te zetten. Vanavond zat ik alleen met Alfi te eten en vertelde hij mij zijn levensverhaal, uit discretie hier een kort resumé.
Nadat zij een jaar voorafgaande aan de start een baby hadden gekregen, besloten zij vrijwel van de een op de andere dag voor veel meer kinderen te willen zorgen. Zij voelden een sterke drive (versterkt door hun geloof), die zij gelijk in daden wilden omzetten. De bureaucratie overwonnen, bedrijf verkocht, alle (financiële) middelen ingezet èn uit de vele weeskinderen, deels door de lange oorlog, drie kinderen gekozen en het project was daar. Door sober te leven hebben zij het lang kunnen redden, alles ging naar de kinderen, aandacht, tijd, energie en geld. Naarmate het kinderaantal steeg, de organisatie steeds moeilijker werd en de middelen minder, kwam er financiële hulp uit Nederland. Rebecca Bijker nam dit project onder haar fundraisings hoede en zorgt momenteel grotendeels voor de middelen. Dit is te lezen en via een filmpje te zien op www.homeofhope.nl .
Het forse complex bestaat uit een groot aantal keurig verbouwde kippenschuren, grotendeels gesponsord door particulieren, kerkelijke instanties en de Lions. Er zijn enkele tamelijk grote (gewone) gebouwen voor de meisjes en idem voor de jongens. Er staat per huis een “ouder” aan het hoofd, zij/hij zorgt voor de alledaagse gang van zaken en brengt elke dag verslag uit aan Alfi en Sharmini. Het is aandoenlijk om te merken dat een net getrouwde jongen liever in zijn jongenshuis leeft en slaapt om zo zicht te hebben over zijn toevertrouwde jongens en daardoor een minder privéleven heeft met zijn vrouw… alweer een sociaal denkend persoon. Een oudere kokkin bereidt de maaltijden voor ruim 100 mensen op twee houtvuren, ondanks de aanwezigheid van een moderne keuken; alleen op feestdagen wordt deze gebruikt. De slaapkamers met ongeveer 6 kinderen hebben kasten met vijf planken waar netjes per kind een zesde breedte is gereserveerd voor het ondergoed, de volgende plank voor het uniform, daaronder de toiletspullen etc. Elk kind heeft dagelijks zijn corvee- en studietaken, om jullie een idee te geven hoe zo’n dag er uit ziet, hier een overzichtje door een van de kinderen zelf vertelt:

Parthiban 13 jaar:
I get up at 4:30 A.M. each day. During exams I get up at 3:30 A.M. to study till it is time to do the other things. Then I have a cup of tea and do my duties which is different each day. These duties are usually things I have to do in the dorm. Then I spend some time in prayer and reading my bible. At 6:00 A.M. I have breakfast and leave for school by 6:30 in the morning.

School finishes at 1:30 P.M. and I return home by about 2:15 in the afternoon. Then by 3:45 P.M. I have to leave again for a maths class since now I am in grade 10 and need to do extra studies. By the time I am done with class and come home it is about 6:30 P.M.

Then I have a wash and have my dinner with my friends and family at Home of Hope. After dinner we have a time of prayer together. Then I study again from 7:30 P.M. till it is time to go to bed at 9:30 P.M.
This is what I have to do on school days. That is why I like Saturdays and Sundays. I get to sleep longer and I have a lot of time to play and have fun!

Wat een dagindeling, wat een inzet!!!
Mient

• 21 September 2011 - 14:20

Triker:

Ongelooflijk wat een toewijding, en wat hebben wij en onze kinderen het in Nl toch goed met genoeg kansen tot zelfontplooing.Ik dacht dat dit alleen nog maar in films voor kwam. Keep up the good work !

• 21 September 2011 - 15:46

Petra:

Soo hee Mient,

Wat een verslag. Heb het met tranen in mijn ogen zitten lezen. Wat een toewijding en dicipline. Niet alleen van dit echtpaar maar ook van die jongen/meisje van 13 jaar die zijn/haar dagindeling beschrijft.

De wereld is nog niet zo slecht. Er is nog hoop.

Warme groeten Petra.

• 21 September 2011 - 16:29

Theo:

Ha, die Mient.

Wat is het toch allemaal ongelijk verdeeld in de wereld. Dat weten we natuurlijk allemaal wel, nu worden we er wel weer hard mee geconfronteerd. Zo realiseren we weer wat voor een mazzel wij hadden dat ons wiegje hier, in het mooie vrije westen, stond. Respect kerel voor jouw en jullie inzet.

RESPECT! Theo.

• 22 September 2011 - 09:53

Ninke Van Keulen:

Ha Mient,
    Wat een indrukwekkende belevenissen en zo prachtig beschreven.
    Ik wil je even melden dat vandaag mijn laatste dag is bij De Hoogstraat. Kan dus niet persoonlijk afscheid van je nemen helaas.
    Nog veel plezier en wijsheid tijdens je verblijf in Sri Lanka.
    Wellicht tot ziens waar dan ook.
    Hartelijke groet,
    Ninke van Keulen

• 23 September 2011 - 08:25

Sjoerd :

Ha Mient,

wat ben je een mooi mens dat je dit doet! Niet verwonderlijk dat jij op jouw beurt dan ook weer zulke mooie mensen ontmoet.

Keep up the good work!

groet, Sjoerd