Stel je voor...... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Stel je voor...... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Stel je voor......

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

11 Mei 2010 | Nederland, Amersfoort

Stel je voor………

je bent net verlaten door je vent, hij kon met een ander in een ver land voor jou namelijk Rusland, een nieuw leven en werk vinden. Je bent met je tienerdochter, die al langer in het studyhome woont, alleen in dit toch wel zeer arme land. Je dochter is al lang vanwege sociale omstandigheden (welke dat dan ook mogen zijn) niet meer thuis en wil ook niet meer zo vaak het weekend naar huis, want ze heeft een voor Tjadtiekse begrippen luxe leven met veel leeftijdgenootjes. Jij bivakkeert in een lemen ”huisje” van 2 ½ bij 2 ½ mtr. met net een dak boven je hoofd (n.l. asbest platen waaronder een kartonnen binnendak); je hele hebben en houden is een gaspitje met een pan, een wokpan, drie borden en een theeketel. ( ik weet het, 90 % van Afrika heeft minder, maar hier is er een rijke tot zeer rijke bovenlaag en is het land zich aan het ontwikkelen naar westerse maatstaven)
Je hebt wrs. een wisselend geldbedrag van ongeveer 1,60 – 3,20 euro per dag te besteden of als je pech hebt, per twee dagen. In je vochtige kamertje hangt een peertje, die het vaak niet doet door storingen, je hebt geen water, dat is na vriendelijk vragen bij de buren buiten te halen, een douche is er niet en je moet je behoefte in een schamel hokje in een gat in de grond doen, waar de deur half dicht kan…. en dit delen met vijf andere gezinnen. Ik stop want je kunt het je nu voorstellen; o ja, je wordt ook nog door velen als hoer beschouwd, want je loopt alleen over straat.
Zie foto’s nr.
242 spullen van de vrouw in het lemen hutje
244 brood aan het plafond i.v.m. ratten
245 entree kamertje

Stel je voor….
je hebt met je hele familie een oud barrel van een auto kunnen kopen en hebt nog net genoeg cash om in een bazar een TAXI opzetstuk te kopen. Je zet deze op je dak en wacht, zodra je een klant hebt, zet je dit reclamestuk snel onder je stoel, want bij politiecontrole heb je uiteraard geen vergunning. Voor 1,50 euro rij je soms een westerling de hele stad door, na ruim een uur ben je terug op je plekje en wacht opnieuw. Jij hebt als enige een inkomen voor je hele familie.

Stel je voor….
je hebt veel lol als oudere vrouw met twaalf anderen, maar je moet wel om de kost te verdienen slijk en andere troep uit de goten scheppen onder de walm van uitlaatgassen. Je hebt astma en geen medicijnen daarvoor, toch blijf je een enorme giegelkont!
Zie foto’s nr.
224 twaalf werkende vrouwen met veel lol
225 vrouw bagger uit de goot scheppend

Het gras is dor en bij ons is het gras bij de buren groener….

• 11 Mei 2010 - 15:34

Henk Dekkers:

Als ik dit zo lees, realiseer jij je het nu pas: Wat had jij het goed met ons!
    Nog een mooie tijd gewenst Mient. Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van dit avontuur. Dit vergeet je nooit meer.

• 12 Mei 2010 - 06:57

Jackie:

Daddy,
    Niet te geloven en ook niet voor te stellen vanuit onze luxe samenleving en maatschappij.
    Succes verder met alles en tot horens,
    Jackie