Voorbereidingen Tjadjikistan - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu Voorbereidingen Tjadjikistan - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Mient Riddersma - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen Tjadjikistan

Door: Mient

Blijf op de hoogte en volg Mient

24 Januari 2010 | Nederland, Amersfoort

Enkele maanden geleden vroegen twee oude studie/werkvrienden Jeanet en Maddy (20 jaar geleden laatste maal gezien en 31 jaar geleden met Jeanet gestudeerd!) of zij mochten meelopen op de afdeling orthopedische werkplaats van mijn werk, R.C. De Hoogstraat. Die dag was voor hen zeer leerzaam en inspirerend. Na enkele enthousiaste gesprekken was ik om... evenals zij ga ik het avontuur ook aan!
We gaan samen bij elkaar twee maanden werken in een Childhome en Childflat in Dushanbe de hoofdstad van Tadjikistan. Jeanet en Maddy starten met het verbreden van hun netwerk, in kaart brengen van 250 kinderen in een internaat en fysiotherapeutische verrichtingen in het home en de flat. Later kom ik en ga ik de opgedane ervaring/analyses gebruiken om m.n. verstrekkingen te maken, zoals het modeleren van rolstoelzittingen/rugleuningen, het maken van pols- en voetspalken, achterbeenspalken, schoenverhogingen etc. De vele poliokinderen (van 6 - 18 jaar) lopen vaak wel, maar dit gaat met okselkrukken en amper belasting va de benen; indien een kind dit wil en er zit een mogelijkheid in dat ze weer zouden kunnen staan/lopen, starten we met aanpassingen maken en training daarmee. We hebben de "beschikking" over een (particuliere) orthopedische werkplaats waar we kunnen gipsen en spalken kunnen maken. De werkers daar kunnen met hun en onze materialen later zelf aan de slag.(corrigeren b.v.)
Dit bericht wordt binnenkort vervolgd.
Groet Mient